Persbericht Grondaankoop Stichting Grondbeheer (03-10-2019)

Stichting Grondbeheer verwerft 12 hectare landbouwgrond en een boerderij voor Coöperatie Herenboeren Land van Weert

Vandaag heeft Stichting Grondbeheer de koopakte getekend van circa 12 hectare landbouwgrond en een boerderij gelegen in Weert. De grond en gebouwen worden in erfpacht uitgegeven aan Coöperatie Herenboeren Land van Weert. Dit onder de voorwaarde de biodiversiteit en omgeving met duurzame landbouwmethodes te verbeteren. Met deze aankoop gaan Stichting Grondbeheer en Herenboeren Nederland van start als partners in de transitie naar een duurzame landbouw met gesloten kringlopen en lokale afzet.

Stichting Grondbeheer en Herenboeren Land van Weert hebben vandaag een belangrijke stap gezet voor de realisatie van een herenboerderij in Weert. De boerderij die de naam Alt Weert heeft gekregen, is de eerste Herenboerderij die ontwikkeld wordt op de locatie van een voormalige boerderij. Voor de Herenboeren is het een prachtige kans om de niet meer in bedrijf zijnde boerderij een nieuwe toekomst te geven.

Herenboeren

Herenboeren zijn mensen die de regie over de productie van hun eten hebben herpakt. 150 gezinnen/huishoudens in Weert en omgeving hebben zich verenigd in een coöperatie om professioneel, eigentijds en duurzaam hun voedselbehoefte te organiseren. In Nederland zijn al Herenboerderijen in bedrijf in Boxtel en Loenen. Een zevental initiatieven staat in de startblokken om te beginnen, onder meer in de regio’s Rotterdam, Breda, Helmond, Tilburg, Soest, Ede en Assen.

Stichting Grondbeheer

Sinds haar oprichting in 1978 heeft Stichting Grondbeheer twee doelen: het vrijmaken van landbouwgrond uit het economische verkeer en met biodynamische landbouw de kwaliteit van deze gronden en ecosystemen te verbeteren en/of herstellen. Vrije grond is gekocht met schenkgeld en obligaties van burgers. Daardoor is het geen particulier eigendom meer en kan de stichting het eeuwigdurend en zonder winstoogmerk beschikbaar stellen aan boeren en tuinders. In de samenwerking met Herenboeren wordt het principe van vrije grond gehanteerd. De doelstelling van biodynamische landbouw om vitaal voedsel te produceren in een vitale omgeving, waarbij de biodiversiteit en kwaliteit van de bodem elk jaar omhoog gaan, wordt bij Herenboeren niet door een controleorganisatie maar door de gemeenschap geborgd. Deze nieuwe vorm sluit aan op de missie van Stichting Grondbeheer om met vernieuwende sociaaleconomische modellen en landbouwmethodes een levendige en vruchtbare aarde te ontwikkelen voor de volgende generaties boeren en burgers.

Op de foto ziet u Ron Geurts (voorzitter Herenboeren Land van Weert) Tom Waller (Stichting Grondbeheer) en Tjeu Kneepkens (verkoper van de boerderij en gronden).